reklama

Paris mon amour

Svoju nenávisť voči francúzštine som si vždy vysvetľovala inklináciou k modernej hudbe, angličtine a anglosaskému videniu sveta vôbec. Zvláštne, pretože ma inak priťahujú aj menej lascívne jazyky.

Písmo: A- | A+
Diskusia  (0)

Paríž, ktorá je vďaka môjmu dedovi dodnes v ženskom rode, bola predobrazom pohŕdania buržoáznou opulenciou, rozumej zbytočnosťou a prehnaným… čímsi, čo som nedokázala definovať. Dodnes však pri tej predstave vidím na jednej nôžke, vo vkusnej mokasínke poskakujúce Slnko, Ludvíka 14 a cítim vôňu hľuzoviek… 

Vďaka muzikantskej duši svojho hudbou, sluchom i nehlupáctvom obdareného deda som už v detskej postieľke vypínala hruď v rytmoch šansónov Mireille Mathieu alebo velikánov francúzskej hudby. Keď zo mňa spadli plienky, chcela som revolúciu. Paneláky na celej planéte. Môj skutočný svet, v detstve siahajúci až po Pluto, ale netušiaci o kultúrach vzdialenejších ako tie, ktoré ukazovali v Azimute sa potreboval zbaviť rozpadnutých palácov (ešte som netušila, že napríklad taký si raz v hollywoodskej produkcii Peacemaker zahrá vojnou zničené Sarajevo) a žiadal nastolenie čistoty. Azda takej britskej, Cromwellovskej, puritánskej, triednej, sovietskej… viem ja?

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Noblesa Ludvíkovského žabó v spojení so zlatom korunovanou a predsa vkusnou eleganciou, ktorej sú schopní len Francúzi si cestu do môjho srdca prerazila náhle a naveky. Volala sa Joffrey a deň keď jeho ruka opatrne skĺzla po ňadre antickej sochy navždy do kameňa môjho ženstva vytesal predstavu o erotike, mužnosti a láske… Spolu s Angelikou moje osemročné pery zvlhli a nebolo cesty späť. Hrdina vyzeral ako Jean Paul Belmondo, najkrajším mužom planéty (na rozdiel od krásnej tváre Johnyho Deppa, ktorému máličko chýba telo) bol Alain Delon a ten druhý najkrajší muž strieborného plátna v mojom živote mal aspoň francúzske meno: Sidney Poitier. Od Jeana Reno až po ojedinelý zjav sexappealu po osemdesiatke, Monsieur Rocheforta, ktorého si moja generácia tiež určite pamätá aspoň z Angeliky, by som mohla spomenúť ešte veľa Francúzov, ktorí… sú tak nepodobní tomu davu mužov, ktorý denne míňam v uliciach…

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Som požehnaná žena. Vo veku dostatočne vzdialeného od detstva sa teším z prítomnosti mužov, ktorí určovali moje predstavy o milencoch, hrdinoch či mužoch. Tí dvaja najdôležitejší z nich boli náhradou za môjho otca, ktorý o mňa nestál. Obaja, Robert Hossein alias Joffrey de Peyrac i Sidney Poitier, pán učiteľ, ktorý príde na večeru, ak uhádnete, kto bol prvým “čiernym” oskarovým hercom, sa narodili v tom istom roku ako môj otec, v roku 1927. Neprejde deň, aby som sa o svojich “otcov” nebála, aby som nepremýšľala nad tým, ako Joffrey kríva, pretože mu už dlhšie neslúžia nohy a koľko času ešte ostáva Virgilovi Tippsovi, ktorý sa dožil požehnania, že mohol pri inaugurácii objať Baracka Obamu.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Predvčerom dávali film Muž a jeho pes (Un homme et son chien). Bolel. Ale v tej bolesti bolo toľko života a nádeje, koľko sa v tej chvíli zmestilo do mojej duše, ktorá sa roztrhla v detskej bolesti. A v tej Paríži a v tom mužovi bolo toľko krásy, koľko unesiete. Všetky tie tepané zábradlia, parky a na mieru šité kabáty. Všetok ten ruský kaviár a kožušiny, ktoré boľševici vyhnali z Ruska, všetky parfumy a vône, bulváre a mosty, svetlá Champs Élysées, ktoré oslepujú beznádej. Keď sa stmieva, je to na Cimitiere de Montmartre. Keď sa stretnú farby, dajú si rande na šatke od Hermès. A Joffrey sa opäť skloní a pobozká svoju Angelique. A mne sa opäť zatmie pred očami.

SkryťVypnúť reklamu
reklama
Paris Hiver 2011
Paris Hiver 2011 
Denisa Priadková

Denisa Priadková

Bloger 
  • Počet článkov:  23
  •  | 
  • Páči sa:  1x

Píšem o ľuďoch, ktorí môžu byť zranení. Pravdepodobne však nie oveľa viac ako po osobnom stretnutí so mnou. Tak to risknem. Zoznam autorových rubrík:  SúkromnéNezaradené

Prémioví blogeri

Yevhen Hessen

Yevhen Hessen

24 článkov
Martina Hilbertová

Martina Hilbertová

49 článkov
Iveta Rall

Iveta Rall

88 článkov
Monika Nagyova

Monika Nagyova

296 článkov
Adam Valček

Adam Valček

14 článkov
Milota Sidorová

Milota Sidorová

5 článkov
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu